Thommessen har et dedikert team med spisskompetanse på forbruker- og markedslovgivningen. Dette gjør at vi kan bistå nasjonale og internasjonale klienter med å holde oversikt over den raskt skiftende og etter hvert omfattende reguleringen. Vi har også inngående bransjekunnskap som gjør at vi kan bistå med å iverksette tiltak som sikrer virksomhetens etterlevelse av forbruker- og markedslovgivningen og avtaleverk mellom aktørene i verdikjeden og ut mot sluttkunden.
Vi håndterer alle typer juridiske spørsmål som er relevante for virksomheter som tilbyr varer og tjenester til norske forbrukere og bistår blant annet med:
- Rådgivning om alle aspekter ved reklame og markedsføring, som vurdering av reklamekampanjer, utsendelse av markedsføringshenvendelser og influencer marketing
- Bistand til virksomheter som driver netthandel, for eksempel om angrerett og krav til kjøps- og bestillingsprosessen
- Veiledning om reglene for salgsmarkedsføring, herunder kravet til førpris
- Innsamling og behandling av personopplysninger
- Forhandlinger, inngåelse og oppfølgning av leverandøravtaler, forhandleravtaler og franchiseavtaler
- Rådgivning om ulike former for betalings- og nedbetalingsløsninger
- Opprettelse og gjennomgang av kjøpsvilkår og personvernerklæring
- Veiledning om forpliktelsene som følger av forbrukerkjøpsloven, digitalytelsesloven, produktansvarsloven og relatert lovgivning
- Rådgivning om lovgivningen knyttet til lotteri og pengespill
- Veiledning ved bruk av bærekraftspåstander i markedsføring
- Håndtering av saker for domstolene, Forbrukertilsynet, Forbrukerklageutvalget, Markedsrådet og Matvarebransjens Faglige Utvalg
- Regulatoriske spørsmål, som produktmerking, avfallshåndtering og miljøkrav, og bistand ved tilbakekall av produkter