ThommessenFlow Finn folk
-
Klienter

BERGEN: Navigating 2025: Key Shipping Trends and Challenges

Getty Images 2148943266
- , Opus XVI, Vågsallmenningen 16, 5014 Bergen, Bergen

For the third year in a row, Thommessen is pleased to invite you to our New Year's seminar where we, together with industry experts from Pareto Securities, will have a closer look at some of the key trends and developments shaping the maritime sector in 2025: EU ETS and FuelEU Maritime, contractual challenges in connection with armed conflicts and the impact of geopolitical unrest on the shipping market.

Agenda

16:30-17:00

Registration and light serving

17:00-17:30

EU ETS and FuelEU Maritime – General update, experiences so far and how to plan for the future
Partner Mads Haavardsholm and Senior Associate Sofie Mæland Tykvenko from Thommessen will give a brief update on the inclusion of the maritime industry in the EU Emissions Trading System (EU ETS) one year after coming into force in 2024 and guide you through the FuelEU Maritime Regulation entering into force on 1 January 2025. These two instruments are the key instruments implemented by the EU in an effort to reach the "Fit for 55" target of reducing greenhouse gas emissions by 55% by 2030.

17:35-17:55

Ongoing armed conflicts – Owners' position towards banks, insurers and charterers
Armed conflicts and sanctions continue to put pressure on Owners' relationship with their banks, insurers and charterers. Thommessen Partner Henrik Hagberg and Specialist Counsel Emilie Falch will look at specific challenges which arise in connection with trading and sanctions clauses in financing agreements, insurance contracts and charterparties and steps to take to align same.

18:00-18:20

Geopolitical tensions and conflicts – Impact on the market; trading patterns, freight rates etc.
Geopolitical tensions and conflicts play a crucial role in shaping global trade dynamics. Russia's invasion of Ukraine with the ensuing sanctions and export restrictions targeting the Russian economy, the tensions in the Middle East, including attacks on vessels in the Red Sea, and the growth of the dark fleet are some of the geopolitical factors impacting the maritime industry. Pareto Securities' Head of Research Eirik Haavaldsen and Analyst August Klemp will present their views on how some of these geopolitical factors impact the shipping market.

Kompetanseområde

Foredragsholdere

  • Henrik Hagberg, Partner Advokat

    Henrik har bred erfaring med både transaksjonsarbeid og tvisteløsning innenfor hele shipping- og offshore-segmentet, blant annet i forbindelse med skipsbygging og konstruksjon av offshore-enheter, kjøp, salg og finansiering av skip og rigger, herunder prosjektfinansiering, havariarbeid og etterforskning av sjøulykker samt sjø- og energiforsikring. Henrik har vært involvert i flere av de større havariene i Norge de siste 10 årene. Henrik har også erfaring fra den norske olje og gassektoren, spesielt knyttet til norsk gasseksport.

  • Mads Haavardsholm, Partner Advokat

    Mads er partner i vår shipping- og offshoreavdeling, og arbeider primært med løpende kontraktsbistand, transaksjoner og restruktureringer for selskaper i shipping- og oil servicesektoren. Han bistår en rekke selskaper på løpende basis i forbindelse med certepartiforhandlinger og certepartidisputter, kjøp og salg av skip og borerigger, skipsbygging og entrepriseprosjekter, samt alle typer tjeneste- og leveranseavtaler. Han har også bistått med opprettelsen av en rekke joint ventures og håndtert et stort antall transaksjoner og restruktureringsoppdrag.

  • Emilie Falch, Specialist Counsel Advokat, Solicitor (England & Wales)

    Emilie Falch er Specialist Counsel i Thommessen. Hun er kvalifisert som engelsk og norsk advokat og er tilknyttet firmaets shipping- og offshoreavdeling.

    Emilie har bred erfaring som shippingadvokat. Hun jobbet mange år i Wikborg Rein sin shipping- og offshoreavdeling i London og i Oslo. Hun har også jobbet som konsernadvokat i DNV og med sjøforsikring (P&I og FDD) i Skuld.

    Emilie rådgir innen alle aspekter av sjørett. Hun har særlig erfaring fra å bistå redere, befraktere, verft og sjøforsikringsselskaper med kontraktsrettslige problemstillinger og forhandlinger, samt tvisteløsning, rettsaker og voldgiftsprosesser i England og Norge. Hun har også erfaring fra prosjektarbeid, kjøp og salg, og finansiering av skip og offshoreinstallasjoner samt havariarbeid.

    Emilie er styremedlem i Incentra SA og visepresident i WISTA Norway. Hun er medlem av Juristenes Utdanningssenters fagutvalg for Shipping Offshore og er eksternsensor i engelsk kontraktsrett på Universitetet i Oslo.

  • Sofie Mæland Tykvenko, Senior Associate Advokat

    Sofie bistår norske og internasjonale klienter på en rekke ulike saker, primært innenfor shipping. Hun bistår jevnlig klienter i tvistesaker, i kontraktsforhandlinger og med rådgivning på spørsmål om regelverk knyttet til bærekraft og compliance. Utover master i rettsvitenskap har hun en LLB fra King's College London og en LLM i Maritime Law fra Universitetet i Oslo. Hun har vært på secondment til en International Group P&I Club, og hun har også vært trainee solicitor på secondment til et engelsk advokatfirma. Sofie har bevilling som solicitor i England & Wales.

  • Bilde av Eirik Haavaldsen // Head of Research, Pareto Securities

    Eirik Haavaldsen // Head of Research, Pareto Securities

  • Bilde av August Klemp // Equity Research, Pareto Securities

    August Klemp // Equity Research, Pareto Securities