ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

Snart Black Friday: Har du kontroll på reglene for salgsmarkedsføring?

Black Friday

November har etablert seg som årets største måned for salg, med kampanjer som Singles Day, Black Week, Black Friday og Cyber Monday på rekke og rad. For bedrifter som planlegger å gjennomføre salg én eller flere av disse dagene, er det viktig å ha kontroll på regelverket for salgsmarkedsføring.

Salgsmarkedsføring – nye regler fra 1. oktober 2023

Den 1. oktober 2023 fikk vi i Norge en ny bestemmelse som sier at den næringsdrivende må opplyse om varens førpris der prisen på en vare markedsføres som nedsatt. Regelen står litt gjemt i prisopplysningsforskriften § 9a og kalles ofte førpris-bestemmelsen.

Hva er førprisen?

Varens førpris er den laveste prisen på varen som har vært tilgjengelig for allmennheten de siste 30 dagene før kampanjen. Dette inkluderer priser gitt til medlemmene i kundeklubben og rabattkoder som er gitt fra influensere på åpne profiler i sosiale medier. Individuelle tilbud, som bursdagsrabatter, kan holdes utenfor. Førpris-bestemmelsen gjelder bare for varer – ikke tjenester.

Førpris-bestemmelsen er resultat av et direktiv fra EU og gjelder dermed også i alle EU-land. I Norge har vi tidligere hatt en lignende regel, men denne fulgte ikke av en egen lovbestemmelse. Regelen var dessuten mer fleksibel ved at den bestemte at førprisen var den laveste prisen et visst antall varer var solgt for i en viss periode før salget. Nå er det ikke lengre krav om at varen faktisk er solgt for førprisen.

Illustrasjon nyhet salgsmarkedsføring

Illustrasjon

Når må man opplyse om førprisen?

Plikten til å opplyse om varens førpris gjelder der prisen på en vare markedsføres som nedsatt. Det innebærer at en butikk fritt kan sette opp og ned prisene uten å opplyse om førprisen. Det er først når prisnedsettelsen markedsføres at det må opplyses om varens førpris. Førpris-regelen gjelder ved all markedsføring som gir inntrykk av at prisen på varen er satt ned, for eksempel ved bruk av utsagn som "SALG", "Black Friday" og "-70 %".

Plikten til å oppgi førprisen gjelder bare når det gis inntrykk av at prisen er satt ned sammenlignet med den næringsdrivendes egen førpris. Kampanjer som "3 for 2" er dermed ikke omfattet av plikten fordi denne type kampanje ikke gir inntrykk av at prisen på varen er nedsatt sammenlignet med tidligere. I stedet får kunder som kjøper tre varer en ekstra god pris ved at det kun betales for to varer. Dette er muligens årsaken til økningen i relative tilbud, som "3 for 2" og "få 40 % ved kjøp av to varer".

Hvordan beregne førprisen?

Det er de siste 30 dagene før salget som er relevante ved beregningen av førprisen. Det har blitt hevdet at førpris-bestemmelsen ikke fungerer som den burde fordi prisstatistikk viser at virksomheter setter opp prisen de siste 30 dagene før en kampanje. Det er imidlertid en fullt ut lovlig løsning og viser også at de næringsdrivende innretter seg etter førpris-bestemmelsen ved å avslutte kampanjer mer enn 30 dager før en ny salgsperiode. Dersom en kunde ønsker å se varens prishistorikk, må kunden oppsøke en prissammenligningstjeneste. Virksomheter har i dag ingen plikt til å oppgi en vares prishistorikk, utover at den laveste prisen som er anvendt de siste 30 dagene må oppgis ved markedsføring av prisnedsettelser.

Det er ikke et krav at det står "førpris: 500 kroner" eller "laveste pris siste 30 dager: 500 kroner", så lenge førprisen oppgis og det er forståelig at dette er den tidligere og høyere prisen som ble anvendt. Det kan for eksempel gjøres ved å stryke over førprisen.

Det er den laveste prisen i hver enkelt salgskanal som gjelder. Det vil si at førprisen kan variere fra butikk til butikk, men det er den laveste prisen anvendt i den spesifikke butikken som gjelder. Det samme gjelder dersom det er ulik pris på en vare på nett og i fysiske butikker. Virksomheten kan ikke bruke samme førpris på en vare både på nett og butikk, dersom den selges til ulik pris på disse stedene.

Sammenhengende kampanjer

Under en sammenhengende kampanje kan det opplyses om samme førpris selv om rabatten økes underveis i kampanjen. Merk imidlertid at Forbrukertilsynet har uttalt at Singles Day, Black Friday og Cyber Monday ikke er å anse som en sammenhengende kampanje, med mindre tilbudet faktisk gjelder hele perioden. Virksomheter som planlegger å gjennomføre flere kampanjer i denne perioden, må derfor være oppmerksomme på at varens pris på Singles Day vil påvirke førprisen under Black Week, dersom prisen settes opp i mellomtiden.

Villedende markedsføring

Så lenge varens førpris oppgis, kan også varens ordinære pris oppgis. Forbrukertilsynet har imidlertid advart mot å bruke tre priser fordi det kan være villedende for forbrukere. Ved bruk av flere priser er det viktig å være tydelig på hvilke priser som oppgis. EU-domstolen konkluderte nylig med at en reklame fra den tyske matvarekjeden Aldi var villedende:

Picture2

Selv om Aldi under salgsprisen hadde oppgitt at den overstrøkede prisen var siste salgspris og også hadde oppgitt den laveste prisen de siste 30 dagene, fant EU-domstolen at det var villedende å stryke over ordinærprisen og beregne førprisen på grunnlag av denne slik Aldi hadde gjort i denne annonsen. I prishøydepunkt-reklamen til høyre resulterte dette dessuten i at det som fremsto som et tilbud, i realiteten var en høyere pris enn den laveste prisen som var anvendt de siste 30 dagene.

Ved prisnedsettelser som oppgir en rabatt, for eksempel "30 %" eller "- 200 kroner", må rabatten derfor beregnes ut fra førprisen. Det innebærer at dersom det markedsføres en rabatt på 50 prosent, må prisen som forbrukeren betaler for varen være halvparten av varens førpris.

Forbrukertilsynet er tilsynsorgan

Det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn med førpris-bestemmelsen, og Forbrukertilsynet kan blant annet gi overtredelsesgebyr ved brudd. Så langt har ingen virksomheter fått gebyr for brudd på førpris-bestemmelsen. Denne høsten har det imidlertid kommet signaler fra Forbrukertilsynet om at tilsynet fremover vil gå hardere til verks ved brudd på reglene. Det er dermed antakelig ekstra god grunn til å overholde førpris-bestemmelsen under årets Black Week.

Kontaktpersoner