ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

Nytt fra forbruker- og markedsføringsretten

GETTYIMAGES 1224629431

Vi oppsummerer siste nytt fra forbruker- og markedsføringsretten i perioden 15. mars til 15. juni 2024

Lovendringer og forslag til lovendringer

Forbrukeres rett til å betale med kontanter styrkes fra 1. oktober

Den 1. oktober endres finansavtaleloven § 2-1 (3) og ved det styrkes forbrukeres rett til å betale med kontanter.

Etter den nye bestemmelsen skal alle næringsdrivende som på fast basis selger varer eller tjenester til forbrukere, tilby forbrukere å betale med kontanter dersom det kan betales for varen eller tjenesten med andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til lokalet.

Bestemmelsen gjelder dermed for næringsdrivende som "på fast basis" selger varer eller tjenester, og den får dermed ikke anvendelse ved salg på messer, festivaler eller torgsalg.

Plikten til å tilby kontantoppgjør gjelder "dersom det kan betales for varene eller tjenesten med andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til lokaler". Dersom det ikke tilbys annen betalingsløsning i eller i tilknytning til salgslokalet, er det dermed heller ikke noen plikt til å godta oppgjør med kontanter. For virksomheter som utelukkende praktiserer "klikk og hent"-løsninger eller etterskuddsbetaling, vil endringen derfor ikke få noen konsekvenser.

Forslag til ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder

Tidligere i år fremmet Klima- og miljødepartementet forslag til en helt ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder. Loven vil gi hjemmel for å gjøre produktregelverket som EU nå utvikler som ledd i the European Green Deal til del av norsk rett. I praksis betyr det at nytt regelverk fra EU vil vedtas som forskrifter til den nye loven. Årsaken til at det er foreslått en slik hjemmelslov er å muliggjøre en effektiv og samtidig gjennomføring av produktrammeverket fra EU i norsk rett.

Forslaget til ny lov omfatter to grupper regelverk. For det første omfattes regelverk som stiller konkrete krav til produktenes bærekraftsegenskaper - såkalt økodesign (som vi har skrevet mer om her). For det andre, omfattes regelverk som stiller krav i hele verdikjeden.

Forslaget ble behandlet av Stortinget for andre gang den 17. juni 2024. Du kan lese proposisjonen her og følge Stortingets behandling her.

Besøk gjerne også vår Sustainability Database, der vi har skrevet mer om lov om bærekraftige produkter og verdikjeder og relaterte initiativer fra EU, se her.

Nye endringer i strømmarkedet

De siste årene har det blitt vedtatt flere lov- og forskriftsendringer for å gjøre det enklere for forbrukere å navigere i strømmarkedet. Den 1. juli trer flere praktiske endringer i kraft:

  • Det innføres en «nedkjølingsperiode» på 24 timer ved salg av strømavtaler ved telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg.
  • Kundene kan kostnadsfritt si opp avtalen dersom strømselskapet vil gjøre endringer i avtalen som gjør avtalen dårligere for kunden.
  • Strengere krav til informasjon om bruddgebyr.
  • Strømselskaper som ikke følger reglene som verner forbrukerne kan miste muligheten til å selge strøm.

Forarbeidene til endringene kan leses her.

Høring om forslag til endringer i forskrift om miljøvennlig utforming av produkter (økodesignforskriften)

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sendte 30. april 2024 forslag til endringer i økodesignforskriften på høring. Forslaget innebærer å gjennomføre 13 EU-forordninger i norsk rett, som stiller krav til miljøvennlig utforming av produkter. Kravene omfatter ulike produktgrupper, som servere, kjøleskap, lyskilder, elektroniske skjermer, vaskemaskiner, tørketromler, oppvaskmaskiner, mobiltelefoner, nettbrett og varmeovner. NVE foreslår at både NVE og Miljødirektoratet får myndighet til å føre tilsyn og kontroll med kravene i økodesignforskriften. Endringsforskriften vil ha hjemmel dels i produktkontrolloven og dels i den nye loven om bærekraftige produkter og verdikjeder som er omtalt ovenfor. Siden lov om bærekraftige produkter og verdikjeder ennå ikke er vedtatt, forutsetter forslaget at denne loven vedtas. Høringsfristen er 1. juli 2024.

Høring om forslag til endringer i pengespillforskriften

Kultur- og likestillingsdepartementet sendte 30. mai 2024 forslag til endringer i pengespillforskriften om bingospill på høring. Regjeringen ønsker å innføre registrert spill på elektroniske bingospill i bingohaller i Norge fra 1. januar 2025. Ved denne endringen vil tilbyderen av spill få full oversikt over hver spillers pengestrømmer og spilleaktivitet. Forslagene innebærer også innføring av tapsgrenser på 900 kroner per dag og 4 400 kroner per måned, som er de samme tapsgrensene som gjelder for Norsk Tippings Belago-automater. Formålet med endringene er å forebygge og begrense spilleproblemer, sikre ansvarlig spill og bedre etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket. Høringsfristen er 8. august 2024.

Dommer og avgjørelser

Dom fra oslo tingrett om tilbakekall og forbud mot markedsføring og salg av freia boble

Oslo tingrett avsa 7. juni 2024 dom i en sak som gjaldt spørsmålet om blåfargen Pantone 2144 C hadde opparbeidet seg beskyttelse som opprinnelsesmarkør for porøs melkesjokolade fra Nidar/Orkla (Stratos) etter varemerkeloven og/eller markedsføringsloven, og i så fall om Freia Bobles emballasje krenket denne beskyttelsen.

Dommen er omtalt under "Nytt fra varemerke- og designretten ovenfor"

NKU-avgjørelse om ulovlig bruk av resultater fra samarbeid

NKU avsa 30. april 2024 en uttalelse i sak mellom Oslo Taxi AS og Trønder Taxi AS. Spørsmålet var om det forelå handlinger i strid med god forretningsskikk, jf. markedsføringsloven § 25. Partene hadde inngått et samarbeid i 2021 for å utvikle et felles bestillingssystem kalt Link-prosjektet, men samarbeidet opphørte i 2022. I 2023 ble en konkurrerende tjeneste – Taxilink – lansert av Internett Trafikk Formidling AS (ITF), der Trønder Taxi hadde en eierandel.

NKU konkluderte med at Trønder Taxi hadde opptrådt i strid med god forretningsskikk ved å utnytte resultatene fra samarbeidet i Link-prosjektet. Utvalget viste til at begge parter la ned arbeid og ressurser i utviklingen av kundeløfter, verdier, varemerker og domenenavn i Link-prosjektet. Partene inngikk ikke noen avtale om samarbeidet og uten en slik avtale er utgangspunktet at resultatene at samarbeidet vil være sameie mellom partene. Enerettene knyttet til varemerker og domenenavn kan imidlertid kun utnyttes av én aktør, noe som etter Utvalgets syn skjerpet lojalitetsplikten mellom partene om utnyttelsen av resultatet fra prosjektet. Utvalget påpekte at Trønder Taxi hadde bidratt til Taxilink-prosjektet sammen med samarbeidspartnere som er konkurrenter til Oslo Taxi, og tatt i bruk domenenavnet og varemerket fra Link-prosjektet uten at Oslo Taxi ble spurt eller gitt noen form for informasjon eller valgmuligheter. Dette talte for at Trønder Taxi hadde handlet i strid med god forretningsskikk.

NKU-avgjørelse om ulovlig etterligning av sko

NKU avgjorde 5. juni 2024 en sak mellom skoprodusenten Skechers, og den norske skodistributøren Portland. Skechers mente at Portland solgte fire skomodeller som etterlignet Skechers' sko i strid med markedsføringsloven §§ 30 og 25.

NKU var enig i at to av skomodellene var ulovlige produktetterligninger i strid med markedsføringsloven § 30. Avgjørelsen inneholder en interessant betraktning om at oppmerksomhetsnivået på kjøpstidspunktet for barnesko må antas å være lavere enn sko kjøpt til en voksen person, fordi barnesko ofte koster mindre og har kortere levetid, og fordi at barn og voksne i denne situasjonen har lav merke- og detaljbevissthet.

Det forelå ikke brudd på markedsføringsloven § 25.

Andre nyheter

Det europeiske forbrukernettverket cpc slår ned på grønnvasking i flybransjen

Europeiske forbrukermyndigheter, inkludert Forbrukertilsynet i Norge, har gått sammen for å bekjempe grønnvasking i flybransjen. Det europeiske forbrukernettverket, CPC, sendte denne våren brev til 20 flyselskaper angående mulige lovbrudd knyttet til grønvasking. Brevet peker på ulike former for markedsføring fra flyselskapene som CPC mener kan være villedende, blant annet det å bruke begrepet "bærekraftig drivstoff" uten å klart forklare klima- og miljøeffekten, å påstå at flyselskapet jobber mot netto nullutslipp uten klare forpliktelser og mål, samt bruk av generelle begreper som "grønn" eller "bærekraftig" uten å gi presis informasjon om miljøpåvirkningen. Flyselskapene har fått 30 dager til å svare på hvordan de vil håndtere de mulige lovbruddene.

Gebyr for behandling av saker hos forbrukertilsynet og forbrukerklageutvalget

Fra 1. juli 2024 innføres et gebyr på 255 kroner (0,2 rettsgebyr) for mekling hos Forbrukertilsynet og 1277 kroner (ett rettsgebyr) for klager til Forbrukerklageutvalget. Formålet er å sikre at ressursene til klagebehandlingen blir prioritert på riktig måte. En klage kan først fremmes når gebyret er betalt og gebyret betales ikke tilbake selv om klagen avvises eller av andre grunner ikke tas til behandling. Endringen ble vedtatt på tross av Forbrukerrådets protester. Forbrukerrådet har pekt på at det særlig er urimelig at forbrukerne ender opp med et høyt gebyr, når de næringsdrivende som har solgt varene slipper. Forbrukerrådet mener derfor at det bør innføres et gebyr for næringsdrivende når de taper en sak, samtidig som forbrukerne automatisk burde få tilbakebetalt gebyret fra den næringsdrivende.

Endringen er vedtatt i en ny § 2a i forskrift om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.

NRK får bot for brudd på sponsorregler

Som allmennkringkaster kan NRK ikke motta sponsortilskudd på lik linje med de kommersielle aktørene. NRK kan imidlertid motta sponsortilskudd til produksjoner som idrettsarrangementer og programmer av samfunnsmessig og kulturell betydning. I desember sendte NRK en dokumentar om Tine Thing Helseth og en julekonsert med Eva Weel Skram med sponsoridentifisering. Ifølge Medietilsynet var ingen av disse to programmene en type program som NRK kan motta sponsortilskudd til. At sponsoridentifiseringen av Tine Thing Helseth-dokumentaren ifølge NRK var brukt ved en feil, endret ikke Medietilsynets oppfatning om at NRK burde gis et gebyr. Gebyret ble satt til 150 000 kroner.

Ny veiledning fra forbrukertilsynet om reglene for fakturagebyr

Forbrukertilsynet sendte i slutten av mai et orienteringsbrev om reglene for fakturagebyr til en rekke selskaper. I brevet fastholder Forbrukertilsynet sine standpunkter, til tross for at det har vært stilt spørsmål ved om Forbrukertilsynets standpunkter går lengre enn loven gir hjemmel for.

Ønsker du å lese flere nyheter innen immaterialretten og forbruker- og markedsføringsretten? Her kan du lese mer om siste nytt fra perioden 15. mars til 15. juni 2024 innen områdene:

Kontaktpersoner