ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

Nytt EU-regelverk for hydrogen, naturgass og avkarbonisert gass

Ren hydrogen-energi

Energidepartementet (ED) sendte 26. august 2024 på høring nye regler fra EU for hydrogen, naturgass og avkarbonisert gass. Høringsfristen er 25. oktober 2024 og ED vil holde et høringsmøte 10. oktober.

Regelverket endrer og opphever tidligere gassmarkedsregelverk, og kommer som en følge av "Fit for 55"-pakkens hydrogen- og avkarboniseringspakke for gassmarkedet. Høringen gjelder nytt direktiv 2024/1788/EU og ny forordning 2024/1789/EU om felles regler for indre markeder for fornybare gasser, naturgass og hydrogen, publisert i EUs Official Journal 15. juli 2024.

Formålet med regelverket er å etablere et rammeverk for avkarbonisering av gassmarkedet for å nå energi- og klimamålene som følger av EUs klimalov. Målet med direktivet er å lette innføringen av fornybar gass, lavkarbongass og hydrogen i energisystemet og la dem spille en viktig rolle i å oppnå EUs klimamål for 2030 og klimanøytralitet innen 2050. Tanken er at rammeverket skal muliggjøre og gi incentiver for alle markedsdeltakere til å bevege seg bort fra fossil gass og planlegge sine aktiviteter for å unngå såkalt "lock-in effect". Videre har det som mål å sikre en gradvis og rettidig utfasing av fossil gass, spesielt i relevante industrielle sektorer og til oppvarmingsformål.

Key takeaways

Etablering av nye regler for et marked for hydrogen er et av hovedpunktene å merke seg. Kravene om tredjepartsadgang til hydrogeninfrastruktur og krav til hydrogennettverk er helt nye aspekter etter revisjonen. I tillegg er det nytt at gassmarkedsregelverket omfatter alle typer gasser, fra fornybare til syntetiske gasser, i tillegg til naturgass. De reviderte reglene gir fornybare og lavkarbongasser bedre tilgang til markeder og infrastruktur, noe som letter den økende erstatningen av fossile gasser, i tråd med målene i REPowerEU-planen. Overordnet er med andre ord utvidelsen av virkeområdet den største endringen.

Sterkere forbrukerbeskyttelse er også et sentralt aspekt ved de reviderte reglene, og tilpasser dem til de som allerede er etablert i EUs elektrisitetsmarked. Dette skal sikre at forbrukerne får en konsistent, trygg og brukervennlig opplevelse på tvers av begge sektorer.

Når det er sagt, er fortsatt mange av artiklene så å si uendret fra det opphevede direktivet. Nedenfor følger en nærmere gjennomgang av hovedtrekkene i direktivet og kort om forordningen.

Hva er hovedtrekkene i direktivet (2024/1788/EU)?

Direktivet inneholder blant annet følgende:

  • Kapittel I utvider formålet og virkeområdet til direktivet til å omfatte et marked for fornybare gasser, syntetiske gasser og hydrogen, i tillegg til det allerede eksisterende markedet for fossil naturgass.
  • Det innføres en rekke nye definisjoner i artikkel 2 som følge av det utvidede virkeområdet, herunder definisjon av "naturgass".
  • Kapittel II gjelder generelle regler for organisering av markedet og en rekke av bestemmelsene har endret innhold sammenliknet med det opphevede direktivet. Artikkel 5 om rimelig energi ved en felleseuropeisk eller regional priskrise er ny.
  • Artikkel 8 om tillatelsesprosesser stiller krav om konsesjonsbehandling innen visse frister (to år).
  • Artikkel 9 gjelder utarbeidelse av sertifiseringskrav til fornybare og lavutslipps-drivstoff. Dette vil være et viktig element i etableringen av et velfungerende marked for fornybart hydrogen og lavutslippshydrogen.
  • Kapittel III omhandler detaljistmarkedene og bestemmelser som skal beskytte og styrke forbrukernes rettigheter i disse markedene.
  • Kapittel IV omhandler tredjepartsadgang til infrastruktur, delt inn i tre deler; (i) tilgang til infrastruktur for naturgass, (ii) tredjepartsadgang til hydrogeninfrastruktur og (iii) nektelse av adgang og tilknytning til gass- eller hydrogensystemet.
  • Kapittel V omhandler regler for transmisjons-, lager- og systemoperatører for naturgass. Kapitlet innebærer delvis en videreføring av eksisterende bestemmelser, men med endringer som reflekterer det utvidede anvendelsesområdet. Artikkel 41 er en ny bestemmelse. Den gjelder tilknytning av produksjonsfasiliteter for fornybare og lavutslippsgasser til transmisjonssystemet.
  • Kapittel VI gjelder distribusjonsnett for naturgass og hydrogen.
  • Kapittel VII er et helt nytt kapittel, utformet for å nedfelle krav for hydrogennettverk, som tilsvarer eller speiler kravene som stilles til transmisjonsnett, lager og systemansvarlige for naturgass i kapittel V.
  • Kapittel VIII er nytt, og gir regler for integrert nettplanlegging. At planleggingen skal være integrert, innebærer at den skal omfatte infrastruktur for naturgass, fornybare gasser, elektrisitet og hydrogen.
  • Kapittel IX gjelder skillet mellom drift av transmisjonsnett og produksjon eller forsyning for systemansvarlige. Her videreføres mange bestemmelser så å si uendret fra tidligere direktiv, men utvides til å omfatte hydrogen.
  • Kapittel X gjelder rammene for myndigheten til uavhengig regulator.
  • Kapittel XI inneholder avsluttende bestemmelser. Det omfatter blant annet bestemmelser om sikringstiltak i tilfelle energikrise, krav om like markedsvilkår (‘level playing field’), og tekniske avtaler knyttet til drift av rørledninger for naturgass og hydrogen med tredjeland.

Kort om forordningen (2024/1789/EU)

Forordningen henger tett sammen med direktivet og disse må leses i sammenheng. Forordningen har fått en ny inndeling bestående av fem kapitler.

  • Kapittel I omhandler tema, virkeområde og definisjoner. Hovedformålet med forordningen er å stille ikke-diskriminerende krav for tilgang til naturgass- og hydrogensystemer og bidra til utviklingen av et velfungerende marked for naturgass og hydrogen, og forsyningssikkerhet.
  • Kapittel II igjen deles inn i fem ulike deler; (i) generelle regler for organisering av markedene og tilgang til infrastruktur, (ii) tilgang til nett, (iii) systemdrift for transmisjon, naturgasslager, LNG og hydrogenterminaler, (iv) drift av distribusjonssystem og (v) aggregering av etterspørsel og felles innkjøp av naturgass, og mekanismer for støtte til utvikling av et marked for hydrogen. Her er det verdt å merke seg at den femte og siste delen er helt ny. Flere av artiklene i denne delen er inspirert av kriseforordningen om etablering av en frivillig innkjøpsmekanisme for naturgass (2022/2576/EU).
  • Kapittel III er et helt nytt kapittel og inneholder regler for rene hydrogennettverk.
  • Kapittel IV fastsetter bestemmelser for nettverkskoder og retningslinjer.
  • Kapittel V gir diverse sluttbestemmelser. Blant annet kan større infrastrukturprosjekter for hydrogen og naturgass unntas fra en rekke av kravene i forordningen på nærmere bestemte og strenge vilkår.

Departementet har vurdert begge regelverkene som EØS-relevant, og akseptable med nødvendige tilpasninger. Det må imidlertid vurderes om eventuelle enkeltbestemmelser faller utenfor EØS-avtalens virkeområde. Eksempelvis henviser begge regelverkene til fornybardirektivet (2018/2001/EU) som ikke er implementert i norsk rett.

Les mer om regjeringens høring her.

Mer informasjon om status og potensialet for hydrogen i Norge kan finnes her.

Kontaktpersoner