ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

Høringsforslag om bruk av nedjustert kapasitet i havbruksnæringen

Oppdrettsanlegg

Regjeringen sender på høring forslag om bruk av nedjustert produksjonskapasitet etter trafikklyssystemet på særskilte miljøvilkår. Forslaget innebærer at oppdrettere i enkelte produksjonsområder kan få tilbake nedjustert produksjonskapasitet gitt at driften skjer ved bruk av teknologi med "null utslipp", sikring mot rømming og oppsamling av slam. Høringsfristen er 20. mars 2025.

Oppsummert står store deler av Stortingets anmodning om miljøfleksibilitetsordning ubesvart. Forslaget tar ikke opp i seg anbefalingene fra Havbruksutvalget, som Stortinget ba om, men fremstår som et plaster på såret for uheldige utslag av trafikklyssystemet.

Les vår kommentar til forslaget nederst i artikkelen.

Bakgrunn og behov for forslaget

  • Det er tverrpolitisk enighet om at vekst i havbruksnæringen skal skje innenfor miljømessig bærekraftige rammer. Miljøsituasjonen i flere produksjonsområder er ikke forenelig med videre produksjonsvekst i konvensjonelle åpne merder.
  • Høringsforslaget skulle svare opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 606 (2023-2024) om en teknologinøytral miljøfleksibilitetsordning som ivaretar anbefalingene fra Havbruksutvalget (NOU 2023:23).
  • Havbruksutvalget foreslo to ulike forslag: (i) økning av tillatelseskapasitet ved oppfyllelse av miljøkrav (miljøfleksibilitet) og (ii) mulighet til å utnytte nedregulert tillatelseskapasitet etter trafikklyssystemet ved oppfyllelse av særskilte miljøkrav.

Forslaget gir ikke mulighet for økning på eksisterende tillatelser (miljøfleksibilitet)

  • Forslaget avgrenses til nullutslippsløsninger og er ment å være teknologinøytral.
  • Den skal omfatte alle eksisterende og fremtidige tillatelser og skal bare kunne benyttes på produksjonsvolum trukket inn som følge av rødt trafikklys – omtalt som en "variant" av ordningen med miljøfleksibilitet.
  • I praksis er forslaget avgrenset til produksjonsområde 3, 4 og 5, som har fått nedjustert produksjonskapasitet etter trafikklyssystemet. Forslaget vil omfatte eventuelle fremtidige nedtrekk i områder som i dag ikke har vært gjenstand for nedtrekk.
  • Enkelte lokaliteter kan være forbundet med svært lav tålegrense for utslipp. Lukkede anlegg kan derfor bidra til utnyttelse av arealer som ellers ville stått ubrukt, eller lokaliteter som i betydelig grad bidrar til miljøforringelse. Dette kan være særlig aktuelt i produksjonsområder som historisk har hatt dårligst miljøsituasjon.
  • Det legges til grunn at kapasiteten kan benyttes i alle produksjonsområder der den nedjusterte tillatelsene lovlig kan benyttes etter reglene om biomassetak og felles biomassetak. Dette inkluderer bruk på alle lokaliteter der tillatelsen kan benyttes, også der det foregår samdrift.
  • Forslaget innebærer at aktørene ikke kan oppnå vekst etter unntaksregelen (unntaksvekst) i trafikklyssystemet, basert på den reduserte produksjonskapasiteten som benyttes i foreliggende forslag om nullutslippsløsning. Begrunnelsen er at kapasiteten etter forslaget kan føre til lavere gjennomsnittstall ved lusetelling på en lokalitet som igjen kan bidra til at man "enklere" oppnår unntaksvekst.

Konstruksjonskrav til "teknologinøytralt" utstyr og anlegg

  • Anlegget skal ha tett barriere mellom oppdrettsvolum og omkringliggende miljø.
  • Anlegget skal ha dobbelt sikring mot rømming.
  • Produksjonsenheten skal være utformet slik at egg og frittsvømmende stadier av lakselus ikke slippes ut i frie vannmasser.
  • Inntak av vann skal gjøres fra minimum 25 meters dyp eller andre tiltak som gir tilsvarende eller lavere risiko for at egg og frittsvømmende stadier av lakselus kommer inn i produksjonsenheten.
  • Det stilles ikke konstruksjonskrav knyttet til filtrering av egg og frittsvømmende stadier av lakselus.
  • Produksjonsenheten skal minimum ha én fysisk barriere som hindrer direkte utveksling av vann mellom produksjonsenheten og det ytre miljøet.
  • Produksjonsenheten skal være utformet slik at slam og fôrrester samles opp.
  • Anlegget skal tilfredsstille NS 9415 (NYTEK23).
  • Oppfyllelse av vilkår skal verifiseres av uavhengig faginstans.
  • Departementet ber høringsinstansene særskilt om å komme med innspill til kravene som blir foreslått over.

Øvrige vilkår for bruk av tilbudet

  • Det foreslås å gi Fiskeridirektoratet hjemmel til å vedta at enkelte produksjonsenheter eller typer av produksjonsenheter ikke kan brukes til nedjustert kapasitet.
  • Produksjonsenheter som deltar i ordningen må telle og rapportere lakselus (manuelt eller automatisk), men departementet ser det ikke som "ønskelig" at produksjonsenhetene som omfattes av forslaget får dispensasjon fra lusetelling.
  • Det varsles visse endringer i journalføring og rapportering i akvakulturdriftsregelverket.

Økonomiske, miljømessige og administrative konsekvenser

  • Økt produksjon i nullutslippsløsninger kan gi økt verdiskaping, men det er usikkert om insentivene er sterke nok til å forsvare investeringene. Drift i lukkede anlegg stiller også strengere krav til fysisk plassering enn konvensjonelle merder.
  • Enkelte lokaliteter kan være forbundet med svært lav tålegrense for utslipp. Forslaget kan bidra til utnyttelse av arealer som ellers ville stått ubrukt, spesielt i områder med dårlig miljøsituasjon eller lokaliteter som i betydelig grad bidrar til miljøforringelse. Dette kan være positivt og særlig aktuelt i produksjonsområder som historisk har hatt dårligst miljøsituasjon etter Trafikklyssystemet.
  • Det vil være behov for justeringer i rapporteringsløsninger og skjemaer, samt saksbehandling av dispensasjoner.

Vår kommentar til forslaget

  • Forslaget ivaretar ikke Havbruksutvalgets forslag om miljøfleksibilitet på eksisterende tillatelseskapasitet ettersom bare nedjustert produksjonskapasitet etter trafikklyssystemet er omfattet. Dette er tenkt adressert i ny havbruksmelding. Vi kan ikke se noen grunn til at samme prinsipper som foreslås for nedjustert kapasitet, ikke skal gjelde for økt kapasitet. Særlig sett i lys av at departementet mener forslaget, isolert sett, verken bidrar til en forbedring eller forverring av miljøtilstanden. Logikk tilsier at det samme også vil gjelde ved økt kapasitet.
  • Selv om ordningen som foreslås på papiret er teknologinøytral, er det i praksis svært få verktøy i verktøykassen.
  • Stortingets anmodningsvedtak krevde at lavutslippsteknologi ble omfattet, men ivaretas ikke.
  • Produksjonsområder som ikke har fått nedtrekk i produksjonskapasitet gjennom trafikklyssystemet er ikke omfattet.
  • Det vil være mulig å bruke en kombinasjon av alminnelig kapasitet og nedjustert kapasitet i produksjonsenheter som oppfyller vilkårene, noe som er positivt.
  • Alle aktører gis automatisk mulighet til å benytte eventuell nedjustert kapasitet, uten søknad, det er også positivt.
  • Fiskeridirektoratet foreslås gitt en blanco-fullmakt til å vedta at enkelte typer av produksjonsenheter likevel ikke kan brukes til nedjustert kapasitet. Med saksbehandlingstiden og tilgangen på kompetanse i direktoratet på denne typen teknologi, er det ingen grunn til å forvente rask saksbehandlingstid eller høy grad av forutberegnelighet.
  • Regjeringen etterspør høringsinstansens vurdering av kravet om "innveksling" av tillatelseskapasitet for å kunne benytte nedjustert kapasitet. Dette innebærer i praksis at aktører må "betale" for å unngå nedjustering dersom kapasiteten skal brukes i nullutslippsløsninger. Dette bør tas opp i høringssvar.
  • Forslaget innebærer stor usikkerhet og store kostnader, både investerings- og driftsfasen. Det er uklart i hvilken grad insentivene som foreslås er sterke nok til å forsvare slike investeringer.
  • Flere av kravene i utkastet til endring i produksjonsområdeforskriften (Nytt kapittel 4, § 15) er svært generisk utformet. Dette bør adresseres i høringssvar.
  • Vi stiller oss også spørrende til krav om at "slam og fôrrester samles opp" i dette forslaget. Oppsamling er ikke relevante hensyn i dagens trafikklyssystem og bør derfor heller ikke være et kriterium for å benytte seg av nedregulert kapasitet i tråd med forslaget. Dette kan naturligvis stille seg annerledes ved økt kapasitet på eksisterende tillatelser, slik Havbruksutvalget foreslo.
  • Ellers vil høringsforslaget gi en økt oppgavebyrde på en allerede svært belastet forvaltning, særlig Fiskeridirektoratet og Mattilsynet.
  • Regjeringens forslag er ingen julegave til næringen, men et utilstrekkelig svar på Stortingets klare anmodning, og på havbruksnæringens etterlysning – gjennom flere år – av verktøy for videre satsing på mer bærekraftige løsninger.

Kontaktpersoner